onsdag 7 januari 2009

Bloggveckan – en resumé

Enligt Technoratis senaste undersökning State of the Blogsphere 2008 finns det 133 miljoner indexerade bloggar varav 1,5 miljoner bloggar som uppdaterats den senaste veckan. I FRA debatten så utgjorde bloggarna en större opinionsbildning än något annat media. Det är enormt.

Jag ville göra ett experiment. Jag ville se om man överhuvudtaget kunde nå ut, om någon skulle hitta och läsa just min blogg bland alla andra bloggar. Jag skrev om saker som andra hade skrivit om, om saker som var aktuella just nu. Jag kommenterade i andra bloggares bloggar. Jag skrev om Pamela Anderson. Jag fick några besökare.

Jag hade bestämt mig för att blogga i en vecka. En vecka innan jag fyllde 40. Under den veckan skulle jag blogga så mycket jag kunde. Så mycket jag kunde komma på. En del inlägg kändes helt briljanta då de fortfarande var på idéstadiet, då de fortfarande bara fanns i mitt huvud. Mix-max var ett sådant. När det sedan skulle sättas på pränt så var det inte lika roligt längre. Vad som däremot var lite kul var att jag fick ett google-sök på ”regler mix max”. Undrar om de var nöjda med resultatet.

Min fru är, eller ska i alla fall bli, närmast en expert på området information. Hon läser biblioteks- och informationskunskap. Hon kan allt om ”bruset” på Internet. Jag brusade också. Det gav resultat. Mest lästa inlägget är Behöver er hjälp med det här. Mest sökta ordet är Stay-ups. Jag vet; jag ÄR pinsam MEN effektiv.

Mest svårtolkade sökningen under veckan var från Östra Azerbaijan. Hoppas att han hittade vad han kom för.
Har jag då lärt mig någonting? Jag har lärt mig att vem som helst kan blogga. Verktygen är lättillgängliga och enkla att förstå. Sökmotorerna är effektiva. Bloggen indexerades redan första dagen. Sökmotorerna är ännu inte tillräckligt bra på att skilja på relaterade och mindre relaterade sidor utifrån ett sökord (Google är ändå på god väg). Jag har lärt mig att det är roligt att blogga. Man kommer på sig själv i sin vardag med att tänka; det där skulle jag kunna blogga om.

Jag har också lärt mig att det är fler som läser än som kommenterar. Att lämna en kommentar kan kännas svårt. Man är inte längre anonym. Man vill inte bli sedd. Eller helt enkelt att man inte vet vad man ska skriva. Jag uppmanar därför läsare av den här bloggen att skriva något, vad som helst – det är roligt att få kommentarer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Dagen efter har jag kommit till sans. Tyskungen2, men han skrivet ju för bra, för att jag ska kunna bli copycat. K föreslog att jag kanske skulle heta Täbyungen istället, men det nappade jag inte på.

En unik (affärs?)idé är kanske att inte blogga, men istället kommentera. Leva hela livet i en randanmärkning, som påhak till andras kreationer.

Det tror jag ska bli min mission i världen, det ska bli min hemliga fana. Komm-mannen rycker ut med fladdrande kappa och kommenterar bloggar som är i akut behov av en god kommentar eller två.

-C Komm-mannen W

PS. Detta kommer hamna i spamfiltret, pga stayups, Pamela Andersson, mix-max och andra regelbrott.

Anonym sa...

Äsch, glöm det där också.

Jag håller mig till att läsa. Andras inlägg i rampljuset.

Jag ska vara tyst.
-C

PS. Kappan var på öppet köp, så ingen skada skedd.

Anonym sa...

(Check, läst en gång till. -C)

Fasching sa...

Ni skulle varit med på Gremlins tid, det var en blogg det!

Hank sa...

C, du är ju bara för rolig. Komm-mannen. C komm-mannen W funkar för mig. Låter bra. Ljudar fint. Kan bli lite snuskigt efter ett tag.

Jag tycker att du omedelbart registrerar namnet på blogger.

Hank sa...

Fasching, du har bloggat om denna fantastiska bloggerska tidigare. Men det spelar ingen roll hur många gånger jag läser:

The page you requested could not be found, please check your spelling and try again.

If you think you've found an error, please let us know.

Yours sincerely


Det är liksom inte kul. Jag tror hon inte finns. Att hon aldrig funnits!

Fasching sa...

Ok, nu snackar du skit om Gremlins. Det var inte så bra. Nästa middag blir på Hantverkaren. Deras plankstek är den bästa i hela kyrkbyn.

Hank sa...

Oups, jag tar ett steg tillbaka. Fan, jag backar en kilometer och hoppas på http://www.r1900.se/Page.aspx?p=14