måndag 26 januari 2009

Bocuse d’Or - skrytblogg



I precis denna stund, måndag 26 januari kl 19:00, tar Paul Bocuse emot kandidat Jonas Lundgren, headcoach Henrik Norström och president Mathias Dahlgren och välkomnar dem till Bocuse d’Or 2009. I morgon och en dag framåt står de bästa kockarna från tjugofyra länder redo att drabba samman för att mäta sina talanger i den mest krävande kulinariska konkurrensen i världen. Det är dags för kock-VM - Bocuse d’Or.

Jonas Lundgren är Sveriges hopp. Han försvarar tidigare svenska prestationer. Mathias Dahlgren vann 1997, Melker Andersson tog andraplatsen 1995 liksom Henrik Norström 2001.

Jonas Lundgren bloggar om sig själv och förberedelserna inför tävlingen på Bocuse Jonas.

Nu tenderar den här bloggen att stundtals bli en skrytblogg. Så även denna gång. För i samma ögonblick som jag håller tummarna för ännu en guldmedalj, en svensk stjärnkock och förhoppningsvis en stjärnkrog som snart slår upp dörrarna i Stockholm (utopi) så tänker jag också på att jag har varit där – på l'Auberge du Pont de Collonges, i Lyon, med tre stjärnor i Le guide rouge de Michelin. Där har jag varit och där har jag skakat hand med självaste Paul Bocuse. Precis som Jonas Lundgren gör i denna stund. Men där tar naturligtvis liknelserna slut.

Jag står på Paul Bocuse’s vänstra sida. På höger sida står en fransman, en tidigare arbetskamrat.

Jag önskar Jonas Lundgren all framgång och håller tummarna hårt under två dagar.

1 kommentarer:

Fasching sa...

Holy fucking shit! Nu blev jag impad på riktigt! Och fan vad snygg du var!