söndag 5 april 2009

Nu är vi hemma igen

Hemma igen efter en avkopplande och njutbar helg i Stockholm. Att bo på hotell i sin egen stad är en klart underskattad upplevelse.

Hur var gårdagens restaurangbesök då, undrar ni säker, och hur rätt eller fel hade jag? Självklart hade jag inte rätt (var det någon som trodde något annat). Vi åkte slutligen till knivsöder, Timmermansgatan och Sjögräs. Ett utomordentligt bra val, Fashing. Jag ger er min kväll nedan (menu-wise),
  • Ostron med rökt anklever, balsamico, gräslök och brödkrisp på en hög bädd av Guérandesalt
  • Hängmörad biff med bourgognesniglar, tryffelpotatispuré och rödvinsvitlök
  • Getostfondant med körsbär, varm pistagekaka och rostad gulbeta (som senare delades med svägerskan för att jag skulle komma åt hennes chockladtallrik)
För mig var det premiär både för ostron och sniglar. Grodben och krokodil har jag smakat men på något sätt har jag lyckats undvika båda ostron och sniglar under min 40-åriga livstid. Nu har jag provat. Ostron är hav, saltvatten och tång (och blev riktigt gott med anklever och champagne). Sniglarna var gräs, jord och kompost. Tydligt, rent och utan tvekan.

Lägg därtill en halvflaska champagne på rummet, drinkar på Clarion, sjögräs egen daiquiri, mer champagne, vin (som jag inte minns namnet på) och kaffe med utvald rom från stockholms längsta och mest omfattande romlista.

Då förstår ni att vi åt gott och inte var helt nyktra då vi begav oss tillbaka till Clarion för en avslutande drink efter en mycket trevlig kväll. Ett tack till bloggurun Fashing och till min mycket trevliga svägerska för en underhållande kväll.

Ett officiellt uppmärksammande av världens bästa fru, som tog initiativet till hotellweekenden, vill jag också hinna med innan jag går tillbaka till vardagen och familjen med halsfluss (igen), feber och på tok för kvällspigga barn. Allt förändrat under de senaste 24 timmarna.

0 kommentarer: