lördag 18 april 2009

Min dag idag - ett dagboksinlägg

Det är driftsättningshelg. Jag har bemannat upp projektet med 12 personer som finns på plats redan nu på lördag morgon. Dessutom har jag 30 personer till som ska in och jobba idag för att få de sista bitarna på plats. Men jag har en extern utrullningsledare, vilket gör att jag vaknar i min egen säng idag och kan ägna mig åt min favoritsysselsättning – lördagsgodisköp tillsammans med barnen. Jag jobbar sen hemifrån och åker till Helsingborg först i morgon.

Jag vaknar och klär mig i shorts och t-shirt. Det är vår. Barnen kommer upp så där härligt sömndruckna som bara barn kan vara. Vi kramas först lite och tittar sen på mamma som fortfarande sover, innan vi stänger dörren. Det är hennes sovmorgon idag. Livet kan vara precis så mysigt ibland.

Trodde jag! Strax efter åtta ringer telefonen och vi har kommunikationsproblem. Nätet går okontrollerat upp och ned. Folk kan inte jobba. Därefter har jag fyra samtal till. Jag kopplar upp mig och konstaterar samma problem. I t-shirt och shorts beger jag mig till kontoret och identifierar problemet till vår wan-leverantör.

I panik jagar jag resurser på ett sätt som bara jag kan. I Stockholm kallas personal in. I Fagersta kallas personal in. Felsökning pågår och personalen informeras, vilket betyder att man på sitt mest inställsamma sätt skapar ett lugn i organisationen. Ett fiktivt lugn, för fortfarande kan ingen jobba. Frustrationen växer. Klockan 12 tar jag beslutet att konfigurera upp en ny central router för nätet. Vi snackar här om en 100.000-kronors router och budar upp den till Fagersta. Jag skickar hem de 30 personer som skulle jobba idag och får dem att komma tillbaka söndag morgon istället. Jag är fortfarande inte övertygad om att det löser problemet.

Klockan två tar vi ett möte med projektgruppen och ändrar planeringen. Målsättningen är att senarelägga aktiviteterna till efter sex och jobba under kvällen för att ta igen förlorad tid. Samtidigt genomför vi de aktiviteter som vi fortfarande kan göra. Några åker hem och lägger sig. Några åker tillbaka till hotellrummet. Det är ett fantastiskt team jag har.

Halv fem är nya routern på plats, konfigurerad och klar. Allt verkar fungera. Teamet kallas in igen. Jag bevakar att aktiveteterna kommer igång och åker sedan hem igen. Fortfarande iklädd min vårhelgsmundering. Men det har blivit lite kallare nu.

Klockan sex kan jag konstatera att det åter flyter på. Jag bestämmer mig då för att göra helg. Jag går och handlar och byter ut de tänkta pannkakorna till något mer festligt. Ikväll grillar vi. Grillspett till barnen med korv och köttbullar. Till mig och Anna – hängmörad biff och potatisgratäng. Hängmörad biff från Hälsingestintan. Utvald sortering från Sveriges bästa uppfödare. Hängmörat på klassiskt vis. Och till det några Sremskakorvar för smakens skull.

Klockan sju ligger köttet på grillen. Potatisgratängen är i ugnen. Whiskyn är upphälld. I morgon åker jag till Helsingborg. Då inte längre i t-shirt och shorts.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kanske skulle ta och kombinera våra favoritsysselsättningar, min är nämligen att ÄTA lördagsgodis...och fredagsgodis och onsdagsgodis och måndagsgodis och söndagsgodis och tisdagsgodis. Torsdagsgodis tycker jag inte riktigt lika mycket om, men finns det så slinker det ner det med.

Fasching sa...

Häftig arbetsdag! Du är helt klart värd en röd ros i plastförpackning efter den insatsen. Fixar det vid tillfälle.

Hank sa...

@kletskiten: Hahaha. Ett problem bara. Jag gillar ju också att äta godis. Men jag har redan hittat den perfekta lösningen. Jag köper godis till hela familjen. Sen delar jag min del med Anna. Hon gillar bara laktrits och det gör inte jag. Det brukar bli ganska lite lakrits och ganska mycket choklad.

@Fasching: Precis vad jag behöver :o)

Tesstamente sa...

Såna här dagar genomlids dock bäst i shorts och t-shirt!

Anonym sa...

Brukar göra som du, när jag handlar godis åt mig och Ove. Skitmycket gott godis (mitt så klart) och lite mindre av hans sorter. Slutar alltid med att jag äter upp hans sorter också...