lördag 25 april 2009

Audi TT vs Ardbeg single cask 1974

Alla har ju mål. Man har långa mål och korta mål och ibland mål någonstans där mitt emellan. Vissa mål har man tillsammans med andra. Andra mål har man bara för sig själv. Ett av mina egna mål är att någon gång köpa och äga en gammal Audi TT. En sån där rund och fin modell som de gjorde i början av 2000-talet.

Ibland brukar jag försöka göra det till ett gemensamt mål för familjen. Jag har redan lärt 4-åringen att också "vilja" ha en Audi TT. 7-åringen är lite mer defensiv och vill hellre åka på solig utlandssemester. 17-åringen vill ha både och. Hon ska ju snart ta körkort men är som sagt 17 år och vill helst hänga på strandbarer i varma länder med billig sprit (jag tror att det är lika nu som när man själv var ung). Frugan däremot vill inte ha någon Audi TT. Hon vill så där VERKLIGEN INTE ha någon så det är fortfarande bara mitt mål, som ni kanske förstår.

Det är därför som jag då och då söker på Blocket. Jag sorterar resultatet i prisordning, billigaste först. Jag tittar på alla objekt. Läser alla beskrivande texter. Tittar på bilderna. Jag njuter av de runda formerna, den raka karosslinjen, de runda ventilationsuttagen, den runda växelspaksringen. I detta läge är jag nästan beslutsmässig. Sen vänder jag på sorteringen och tittar på de allra dyraste. Ett underligt beteende vilket gör att jag aldrig kommer att få varken råd eller sinnesro att närma mig mitt mål.

Jag inser att jag ofta gör så. Jag skulle gärna vilja ha en speciell whisky. Jag har velat ha den länge nu. Ibland går jag in på the whiskey exchange och söker på Ardbeg. Det är deras 25-åriga som jag vill ha - Lord of the Isles. Det är sällan jag får någon träff. Men så vänder jag på sorteringen igen och visar den dyraste först. Ett underligt beteende. Först hittar jag två handblåsta flaskor single cask från 1974 med silver etikettering förpackade i en läderväska tillsammans med åtta silverkoppar. £9,999.00 inc. VAT. Jämförbart med en Audi TT. Vad tror ni - ett gemensamt mål för familjen den här gången kanske?

Dilemma: Audi TT vs Ardbeg single cask 1974

0 kommentarer: