söndag 16 augusti 2009

Book-tag

Kamrat Eva-Lotta lever i villfarelsen att jag läser böcker och har addat mig i en book-tag på facebook. På 15 minuter ska man notera de 15 böcker som har förändrat ens liv och som man alltid kommer att minnas. Nu är ju inte mitt minne det bästa och jag kan inte på rak hand säga om jag överhuvudtaget läst 15 böcker. Påbörjat kanske, men läst klart? Tveksamt.

Men nu gillar jag ju Eva-Lotta, så trots hennes dåliga personkännedom kommer här de böcker jag kan komma på. 15 böcker som jag kan komma ihåg snarare än som satt djupa spår.

Den hemliga historien (1) - Donna Tartt
Moment 22 (2), Se bilden (3) - Joseph Heller
Garp och hans värld (4) - John Irving
Mässingsmannen (5), Gökmannen (6), Den galopperande svensken (7), Den store Blondino (8) - Sture Dahlström (och de flesta andra tokiga, tragiska och stundtals helt fantastiska böcker av samma man)
Go ask Alice (9) – Anonymus (tvingades läsa den på engelskan i högstadiet. Den enda bokuppgift som genomfördes utan inre plågor. Jmfr med Det går an – Almqvist, vars sömnpillereffekt gjorde att den uppgiften aldrig blev godkänd)
Wir Kinder vom Bahnhof Zoo / Christiane F. (10) - Kai Hermann och Horst Rieck
Vitnos (11) – Marie Lousie Rudolfsson (älskade när den lästes för mig som barn. Läser den själv för mina barn. Inte riktigt lika bra längre)
Coq Rouge (12), Fiendens Fiende (13), Vägen till Jerusalem (14) – Jan Guillou (och alla de andra Hamilton- och Arnböckerna. Jag har läst dem alla, fängslande som att se på film, spännande film)
Predikanten (15) – Camilla Läckberg (som är min pågående semesterbok)

Vad läser ni?

Edit: Vitnos träffar brunöga är en av böckerna i min book-tag. Och jag ser nu att titeln, när man är vuxen, är galet roligt. Som Killinggängets sketch med Astrids Lindgrens olämpliga boktitlar - "Bajs-Emil i Lönneberga" ect. Hahaha.

6 kommentarer:

Anonym sa...

AAAHAHAHAHA!
Den där boken måste jag ha... eller Bob, menar jag ju såklart...

Hank sa...

Bajs-Emil i Lönneberga? Berit, jag tror att det bara var ett skämt. Den finns liksom inte på riktigt ;o)

Anonym sa...

Sådant skämtar man inte om!

Anonym sa...

Bajs är viktiga saker!
/Bruno Bajskorv

Medelklassman sa...

Var det inte Erik Blix som en gång i forntiden hade ett radioprogram där han gick igenom de snuskiga titlarna i barnlitteraturen?

Lilla Anna och farbrorn med den långa, är den enda jag kommer ihåg. Men roligt är det likväl.

Hank sa...

Haha. Den hade jag förträngt. Likväl lika roligt.