tisdag 9 juni 2009

Mina olagliga usb

Jag var på koncert i Alexandra Charles ”gamla” partylokaler någongång i slutet av 80-talet. Där spelade Michael Ruff. Jag blev helt såld och sprang sedan i veckor runt i olika skivbutiker för att hitta något som han hade gjort. Det var innan Internet på allvar kunde användas för fildelning. Jag gick bet men fick till slut hjälp att beställa en platta från USA via killarna på Petsounds. Det fanns bara en platta för import. Det tog 3 veckor, kostade skjortan och motsvarade inte alls det jag hört live någon månad tidigare. Intresset svalnade ganska snart för denna Michael Ruff.

Numera har jag all musik jag lyssnar på nedladdat på usb-minnen. Frugan har sitt i sin iPod men jag håller mig till usb-minnen. Det är enkelt och lite manligt på nåt sätt, ful-snyggt som en Ericssontelefon. Usb-minnena flyttar jag mellan stereon i köket, då jag diskar eller lagar mat, till altanen då jag slappar eller står vid grillen. Och usb-minnena har jag fyllt med olagligt nedladdad musik. Musik som jag redan har eller som jag längtat efter att få ha. Som Michael Ruff. Flera plattor inklusive den skitdåliga plattan jag köpte för över 20 år sen.

Jag har Level 42 live-plattan med Mark Kings ovanligt rytmiska tumme, en gammal Al Jarreau låt som får mig att känna mig bra, några Frank Sinatra, en Elivis, flera hårdrocksstänkare, Monica Zetterlund, Håkan Hellström, Seal, Simply Red, Lasse Berghagen och mycket, mycket mer. Jag har till och med MC Hammers one-hit-wonder U can´t touch this! Ingen av dessa skulle jag betalat för att ladda ned. Alla skulle jag gladeligen betala för att ha kvar.

Det hela blir ett dilemma. Å ena sidan borde det vara intressant för alla artister att sprida sin musik, sin konst, sitt upphovsrättsskyddade material till så många som möjligt. Å andra sidan måste de få ersättning för sitt jobb, för det som de skapat.

Jag gillar ändå det faktum att jag kan ladda ned Olle Adolphsons Trubbel en kvart efter att ha hört Lill Lindfors framföra den i Så ska det låta. Jag gillar att kunna ladda hem den med olika artister för att sedan välja just min favorit. Jag gillar att kunna spara favoriten på mitt usb-minne och lyssna på den när jag står på altanen, med grillen tänd och en whisky i handen.

Jag gillar också att jag har hittat de bra plattorna med Michael Ruff. Det som jag först föll för. Det gör att jag nu vill se honom igen – i Västerås den 1 juli. Då ska jag betala. Med glädje.



Michael Ruff & Friends: Dedication - live at Liseberg, Gothenburg
Michael Ruff - keybard, song
Per Hovensjö - guitar
Rolf Jahrdmark - guitar
Per Lindvall - drums
Mats Nilsson - bass

12 kommentarer:

Fasching sa...

"Trubbel". Är det den som körs i IQ:s antialkoholkampanj? Om inte, vet du vad den heter?

Hank sa...

Den heter "Rus" och är skriven av Peps Persson. En fantastisk låt och en rusktigt bra reklamfilm.

Anonym sa...

Ett tips: När du är i Västerås, så bara MÅSTE du passa på att gå och kolla på Lego-Jesus! Glöm inte det! Ett minne och en upplevelse du aldrig kommer att glömma!

Fasching sa...

Fan vad du kan mycket.

Hank sa...

@Kletskiten: Que?
@Fasching: Inte jag, Google.

Anonym sa...

Lego-Jesus, only in Västerås!

http://legojesus.blogspot.com/

Hank sa...

@Kletskiten: Du är inte riktigt klok! Jag kollade klippet på bloggen och blev alldeles snurrig.

Johan (koksalt) sa...

tyckte man verkligen att det hr var bra musik på 80-talet? :-s

Jag är skeptisk, men känner samtidigt att set börjar rycka i benen.. :-)

Hank sa...

Haha. Tror att du har rätt. Det var nog ganska få som tyckte om detta på 80-talet. Det var nog därför det var så svårt att få tag i nån skiva :o)

Anonym sa...

Som den kristdemokratiska västeråsare jag är, så ser jag det som min skyldighet att tipsa om denna turistattraktion!
Nu ska jag gå och ta lite mera nattvard!
Amen.

Hank sa...

Aha. Sorry att jag är så trög. Självklart så är det din plikt som gratisvinslurpande kristdemokrat att tipsa om detta.

Jag trodde för en stund att du var seriös. Mitt fel :o)

Anonym sa...

Jag skulle aldrig få för mig att skämta om något så seriöst som Västerås stolthet, Lego-Jesus! ;-)

Otroligt roligt att du faktiskt kollade klippet på bloggen! Det har inte ens jag gjort! :-)

Jag är en oerhört seriös person och kommer så förbli!