söndag 7 juni 2009

EU-VAL 2009

Idag ska jag rösta. Mest av princip. Jag ogillar att min ej lämnade röst ger fördelar för någon annans uppfattning. Därför röstar jag alltid även om jag inte är påläst eller förberedd. Ibland till och med direkt olämplig. Som idag. Målet är naturligtvis att inte låta Piratpartiets en-fråge-parti få ett bättre läge än de förtjänar pga av min lathet.

20 minuter innan vi ska lämna våra röster gör jag DN:s test för att få min uppfattning bekräftad. Resultatet:
Hallå! Vad är det för ett jävla skittest. Nu ska jag rösta - men inte på Piratpartiet. Det är i alla fall klart. Är det någon som vill slopa jordbruksstödet (speciellt till de franska bönderna)? I så fall får den min röst.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Inför det förra valet (val-valet alltså, inte bågot EU-val), så gjorde jag ett sådant test. Det visade sig att jag var kristdemokrat... joråsåattdee....

Hank sa...

Berit Brynhja kristdemokrat. Nää, det funkar nog inte :o)

Fasching sa...

Piratpartiet vill fimpa jordbruksstödet.

Hank sa...

Så kan det vara. Piratpartiet går ändå bort. Av en mängd av skäl.

Anonym sa...

Det enda som skulle kännas logiskt med kristdemokratsprylen är att jag älskar nattvard... ibland (läs allt för ofta) alldeles för mycket.

Hank sa...

Haha, var det en av frågorna; Hur mycket gillar du nattvarden?

Den Berit Bryhnja jag känner är nog centerpartist eller fi. Eller kanske liberal. Eller en trädkramande miljöpartist. Eller, va fan, den Berit Bryhnja jag känner kan man inte placera i ett parti. Eller hur!

Johan (koksalt) sa...

Varför rösta av princip?
Jag röstade inte.. av den enkla anledningen att jag inte är insatt nog och inte vill rösta av gammal vana.. Jag har alltid tyckt att mina släktingar (äldre) skulle skita i att rösta för dom ändå inte haft en aning om VAD dom ska rösta på.. Men där har det blivit: Jag har alltid röstat på sossarna så det tänker jag fortsätta med... Varför följa en princip, bara för att?

Hank sa...

@Johan. Min princip är mest att jag ska ta min rätt att rösta. Jag måste dock erkänna att jag inte röstat i kyrkovalen. Det är lätt att glömma. Men då öppnar man också för att missnöjespartier får en för stor påverkan. Jag kommer ihåg när Sverigedemokraterna kom in i kyrkofullmäktiga, för några år sedan, för att de hade mobiliserat och att övrigt röstdeltagande var så låg. Det tyckte jag var tragiskt och röstar numera även i kyrkovalen.

40% röstdeltagande är ett stort misslyckande (enligt mig).

Koksalt sa...

I den principen håller jag helt med.. Jag borde också ha röstat av den anledningen.. Jag kan och får iaf rösta.. Inte så självklart i världen.
Dock röstar jag i ALLA val när det är "riktigt" val och jag gör det efter noggrant avvaägt vad som passar mina åsikter bäst.

Blev det inte mer än så? Jaa.. ett misslyckande, det är vad det är. Folk som gnällde som fan när vi gick med i EU..