lördag 13 juni 2009

30 flaskor champagne

Idag var vi på ett systembolag, där jag visste att man kunde gå in med kundvagn, med målet att köpa 40 flaskor champagne. Jag fyllde vagnen med alla flaskor jag hittade som uppfyllde kraven på prisbild och lagom elegans. Det blev totalt 30 flaskor. Jag skulle ha tagit en bild men får försöka ge er en beskrivning istället;

Vi kör in en kundvagn. Placerar vagnen i den trånga gången framför champagnehyllan och börjar plocka flaskor. Stundtal nästan ligger jag på golvet för att nå de sista kartongerna på nedersta hyllan. Ingen kommer förbi oss och minst en frustrerad herre tränger sig och sträcker sig över oss för att få ta i "sin" flaska innan de tar slut. När kundvagnen är fylld med flaskor går vi mot kassan. Kunden bakom oss i kön har också handlat champagne. Han tittar länge på kundvagnen och säger efter en stund -Så där skulle jag också vilja handla, och sen tittar ner på sin ensamma flaska. Anna är snabb med att ursäkta oss och säger att det inte är till oss, även om vi skulle vilja. När vi betalat och står och plockar ned flaskorna kommer han förbi igen och frågar -Vad kostade allt det där, jag bara måste få veta?

3 kommentarer:

Fasching sa...

Var är det någonstans? När ska vi komma? Ska vi ses innan och ta ett glas... champagne?

Hank sa...

Nu var det så att jag köpte dem för en kick-out. Å andra sidan köpte jag också sex förköpshäften varav jag använde ett. Om man skulle använda detta på åtgången av champagne så betyder det mer eller mindre att jag kommer att ha 25 flaskor kvar. Och då kan vi ha ett champagnekalas. Det skulle väl vara trevligt.

Koksalt sa...

Cheezus....