lördag 2 maj 2009

Musik, text och trovärdighet


Jag lyssnar på musik men sällan på texter. Det är bara så och jag vet inte riktigt varför. Anna säger att det beror på att jag inte är tillräckligt uppmärksam och intresserad. Jag tror att det snarare är för att jag uppmärksam och intresserad - av musiken. Det finns liksom ingen uppmärksamhet kvar till texterna. Det finns undantag men oftast blir jag bara besviken de få gånger jag försöker förstå vad en låt handlar om och lyssnar på texten.

Låt mig ta ett exempel;
Celine Dion sjunger All by myself med en fantastisk pipa, en precision och en känsla som få kan mäta sig mot. En nerv som ger rysningar i hela kroppen. Ett hantverk på gränsen till perfektion. En otroligt bra låt. Och så har vi texten…

When I was young
I never needed anyone
And making love was just for fun
Those days are gone

Stanna upp där på tredje strofen ”making love was just for fun” och gör en snabb reflektion. Celine Dion som knullar runt. Hallå! Det går inte ihop. Det är inte trovärdigt. Om hon överhuvudtaget har sex så gör hon det absolut inte bara för att det kul. Celine Dion som har sex är inte en bild jag vill ha kvar i huvudet. Det ser inget kul ut. Stelt på nåt sätt.

Men sjunga kan hon.

Jag tror jag fortsätter att vara uppmärksam på musiken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är helt ointresserad av Celine. Ville bara skriva att jag åker till Skottland om fem dagar. Ser fram mot det../Icka

Hank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hank sa...

Om fem dagar. Det är ju snart! Hoppas att ni får kul.

Du kan väl passa på att förvarna skottarna att the King of Småland tar över Islay i Juli. De kan behöva lite förvarning.

Läser också att du är i behov av lite variation bland mp3-låtarna. Du är välkommen över så ska jag förse dig med kvalitetsmusik :o)

Anonym sa...

Ett hett tips annars, är att lyssna igenom alla låtar med Thomas Ledin. Där snackar vi knastexter!

Hank sa...

Det kanske är just därför, för att jag inte lyssnar på texterna, som jag kan höra en Tomas Ledin-låt utan att kräkas.

Anonym sa...

Tack för tipset! Kanske ska ta och ge Tompa en ny chans...