söndag 31 maj 2009

Scotland tour 2009

Igår var min störtsköna och halvgalna smålänning till svåger här. På bilden "blurrad", i photoshop, men även innan fanns ett viss naturligt blurr. Vi grillade och drack whisky. Massor med whisky. Bra whisky. Det var en försmak inför Scotland tour 2009.

Kanske att vi vid något tillfälle dricker en Bunnahabhain. Vi skålar med folk runtomkring, tittar på varandra och nickar instämmande; Islay utan den karaktäristiska Islaykaraktären, lite rök men mer utmärkande ett drag av peppar. Vi förflyttar tanken tills vi står på färjan till Port Askaig och ser ut över den Skotska västkusten när vi närmar oss Islay. Vi tar djupa andetag för att, om än symboliskt, insupa havsdoft och tång. Bunnahabhain Distillery blir första stoppet på resan.

Tanken för oss vidare mot Caol Ila Distillery eller Finlaggan, det historiska sätet för "Lord of the Isles", härjat av norrmän och skoter med järnsvärd och flatbottnade sjöfordon. De bestod då prövningen. Vi får se hur de hanterar en whiskytörstande småläggning och en söder-wannabe.

Därefter Bruichladdich Distillery där vi intar en ”laddie”. Myser och bestämmer oss förmodligen redan där, på plats, för att skriva på för en Octomore. Om omdömet sviker kanske en hel tunna. Där sitter vi och är uppriktigt lyckliga när vi ser nedvärderande på när andra tittar på fågelliv, går på spa eller tar en eftermiddagsrunda på golfbanan. En ”laddie” till. Sen Kilchoman Distillery.

Att vakna upp i Port Ellen, med strålande solsken och vitkalkade, låga huskroppar som formligen skriker whiskytradition, slår snabbt bort eventuellt nalkande baksmälla. Vi tänker högt – Laphroig - Lagavulin – Ardbeg. Vi tänker det igen och sen säger vi det – Laphroig - Lagavulin – Ardbeg. Nästan skriker på ett sätt som bara de som verkligen sett fram emot att göra denna trippel kan göra. Förmodligen endast iklädd kalsong med något löjligt motiv, kanske Musse Pigg motivet som jag hade på min slips på mitt bröllop för 17 år sedan. Men det spelar ingen roll för denna dag ska vi besöka Laphroig, Lagavulin och Ardbeg Distilleries.

Som så många gånger förr ska vi dricka dessa whiskys men nu med den ultimata inramningen av salt, tång och bränd torv. Vi ska låta oss hänföras på plats. Det är det allt handlar om.

6 kommentarer:

Fasching sa...

Och jag hade en Beatles slips jag!

Och även här krävs det en hel del whiskey för att lindra smärtan vid det minnet.

Anonym sa...

Åhhh..jag är så avundsjuk på er. Längtar tillbaka något så fruktansvärt! Funderar på när jag har råd att åka igen.. Drack en Bunnahabhain igår och ser fram mot att få prova Supernovan snart. Hoppas att det kommer en massa fina bilder på bloggen sen? /Icka

Hank sa...

@Fasching: Haha, jag kommer ihåg. Men du hade i alla fall inte en grön kostym!

@Icka: Ahhh... Supernova vill jag också smaka. Men det är ett tag kvar va? Så du hade det alltså så där riktigt, riktigt bra. Jag förstod nästan det. Jag vill se bilder.Finns inte du på FB?

Anonym sa...

...om ni inte tar med er all whiskey tillbaka får ni åtminstone gräva upp lite jord från varje distilleri och lägga i små glasburkar med snygg etikett... "har trampat den jordplätt från Ardbeg" osv...

Lyckostar! :)
-C

Anonym sa...

Funderade på att gå med i FB men när jag fick höra att min mamma var väldigt aktiv där så fick det vara..Ni kan väl bjuda in er själva till Fasching i helgen så kommer jag dit med fantastiska foton och supernovan :-)Han ska visst göra Beef Wellington.. /Icka

Hank sa...

@C: Bra idé. Den ska jag sno.

@Icka: Fungerar inte. Andra planer men nån gång kommer jag gärna över och smakar Supernovan. Är den monde inhandlad i Skottland? 100 ppm rökiga fenoler - coolt!