fredag 22 maj 2009

En bra karl... och en blå bärgningsbil

Ibland händer saker som gör att man väljer att agera. Ibland tar man tillfället i akt och följer magkänslan istället för sitt bättre vetande. Om man valt rätt eller inte kommer man aldrig med säkerhet kunna veta. Det är det som är så härligt läskigt.

Låter det kryptiskt? Jag ska förklara. Jag har bestämt mig för att inte längre följa den "enda" vägen. Jag har laddat för det här länge och nu är det alltså dags.

40 är förändringens ålder. Det är då man omprövar allt man gjort de senaste tio-femton åren. Man byter umgänge, familj och jobb, och man väljer väg i livet. Vid 50 gör man det kanske igen, lite mer desperat då det är "sista chansen". Vid 60 så kanske man vill men då kan man inte längre. Så enkel kan en livsanalys och framtidsprojektion vara.

Jag har ett för litet umgänge för att kunna byta ut dem. De jag har vill jag för allt i livet ha kvar. Men nu ska mina privata sociala ambitioner få sig en skjuts.

Jag har de charmigaste, argaste, smartaste, pratgladaste och roligaste barn man kan ha. Tre stycken som jag för allt i världen inte vill byta ut. Jag har den charmigaste, argaste, smartaste och roligaste fru som tack och lov inte är lika pratglad som barnen. Henne vill jag inte leva utan så henne kan jag inte byta ut. Men jag kan vara hemma oftare och få ta en större del av dessa egenskaper.

Kvar är alltså jobbet. Och nu i den bästa av tider så avslutar jag min 18-åriga "kometkarriär" för att helt börja om. Någon annanstans. Utan några förpliktelser. Helt utan arv. Det ska bli spännande.

7 kommentarer:

Fasching sa...

WHAT??

Hank sa...

Jag vet!

Som en av mina leverantörer sa - Det är ju helt otänkbart. Men kanske just därför och för att jag behöver andas. Få ett liv helt enkelt. Nu har jag gjort det otänkbara. Kanske att det slutar med att jag ligger i fosterställning och kvider om några veckor och fattar vad jag gjort. Men den risken tar jag gärna :o)

Fasching sa...

Du har sagt upp dig?? Nej?

Hank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fasching sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hank sa...

Kom på att jag kanske inte borde diskutera det här via bloggen. Jag berättar när vi ses.

Anonym sa...

Lycka till!