tisdag 10 februari 2009

Alla hjärtans dag


Snart är det alla hjärtans dag. Det är på lördag den 14 februari. Idag är det tisdag och barnen har redan börjat börjat påminna alla om att på lördag är det alla hjärtans dag. Då ska man vara snäll. Man ska vara snäll hela veckan faktiskt. Man får inte retas på hela veckan. Man ska t o m vara extra snäll. Det är någon form av snällvecka i skolan.

På alla hjärtans dag ska man också ge presenter till de man tycker om. Man tycker naturligtvis om sin fru. Hon får som vanligt sockrade gelehjärtan. Enligt barnen så tycker man tydligen om dem också. Och då ska man ge presenter.

Innan veckan är slut fruktar jag att det kommer ha blivit julafton av alla hjärtans dag. Om någon gör en ljusstake med 7 hjärtformade röda ljus och dekorerar allt med guldigt julgranspynt och hävdar att man ska tända ett ljus varje dag fram till lördag - då emigrerar jag till Japan.

I japan är sedvänjan att flickorna ger choklad till pojkarna, sk "pliktchoklad". Pliktchoklad. Ett bra ord som säger allt.

2 kommentarer:

Eyecatcher sa...

Jo du, det börjar verkligen svämma över alla gränser det här med alla hjärtans firandet. Trodde inte mina öron när en expedit i en väskaffär vi var inne i försökte sig på att den dyra ryggsäck jag tittade på "minnsann skulle bli en utmärkt present från min man på alla hjärtans dag".

Koksalt sa...

Det är konstigt att alla dagar kan kommersialiseras (finns det ens ett sånt ord?) så nåt otroligt.
Jag är väldigt glad över att få tillbringa dagen, med mina barn och min flickvän.. :-) Ok då.. en liiiten present får hon iaf :-)